Posted in Ramadhan Ceria

PESONAMU YA RABB


Subhanallah. Allah SWT mencipta makhlukNya, menunjukkan keagungan dan kekuasaanNya. Langit biru terbentang, awan-awan putih yang senantiasa bergerak, pokok-pokok menghijau yang senantiasa menyuburkan tanah, lautan yang luas, bulan yang silih berganti dengan matahari menerangi muka bumi ini. Dan rangkaian pesona keindahan kuasa Illahi di muka bumi.

 

Indahnya kebesaranMu Ya Rabb.

 

Itulah gambaran keindahan tiada henti alam semesta. Semakin jauh kita memandang, tidak akan habislah kenikmatanNya. Namun, terkadang kita terlalu menikmati kenikmatanNya sehingga kita lupa bersyukur atasnya. Bahkan terhadap yang paling dekat dengan kita.

 

Ya, jika kita mau memandang diri kita.

Inilah ciptaan ALLAH Yang Maha Agung, yang menciptakan kita lengkap, tanpa cacat apa pun.

Lihatlah diri kita lebih dalam.

Tiada rasa syukur di dalamnya.

Kadang kita malas.

Padahal, coba kita pegang setiap anggota badan ini

Mata, Telinga, Mulut, Hidung.

Innalillahi, betapa kerdilnya kita disisi Allah.

 

Subhanallah! SempurnaNya saya, engkau dan kita semua.

Tapi, adakah kita bersyukur kepada Allah dengan nikmat yang diberikan kepada kita? Adakah kita gunakan anggota badan ini dengan sebaik-baiknya? Sudahkah kita beribadah kepada Allah dan meninggalkan laranganNya? Adakah kita menyeru kepada kebaikan dan melarang kepada keburukan? Muhasabah diri kita kembali sahabat, supaya kita tidak jauh daripada rahmat Allah.

 

Apakah kegunaan mata, telinga, mulut, tangan, dan kaki kita sahabat? Sudah tentu kita menjawab, mata untuk melihat, telinga untuk mendengar, mulut untuk berbicara, tangan untuk memegang, dan kaki untuk berjalan. Ya,semua jawapan itu benar. Tapi coba kita lihat dipenghujung dunia zaman sekarang ini:

 

Mata

Mata yang sepatutnya digunakan untuk melihat keindahan dan keagungan ciptaan Allah digunakan untuk melihat maksiat contohnya aurat. Wanita menunjukkan aurat dengan berpakaian mencolok mata. Pornografijuga menjadi tontonan dan hiburan zaman sekarang. Nauzubillahiminzalik.

 

Telinga

Betapa telinga ternyata sering disia-siakan dengan mendengar umpatan-umpatan, dan fitnah-fitnah yang tidak sepatutnya kita dengar. Alunan musik keras dan melalaikan sering menjadi pilihan.

 

Mulut

Dengannya, kita bisa berkomunikasiNamun, tidak jarang banyak yang mengucapkan kata-kata nista, mengumpat, mencaci, memfitnah, meminum minuman keras, dan bercakap tidak bermanfaat. Kesempurnaan ciptaan Allah ini adalah untuk kita lantunkan alunan zikir, tahmid, tasbih, tahlil, serta membasahkan lidah kita dengan bacaan ayat-ayat suci al-quran. Mulut juga untuk makan dan minum rezeki yang halal.

 

Tangan

Maha suci Allah menjadikan tangan melengkapi tubuh manusia untuk memegang dan menjalankan aktivitas yang menjadi ibadah kita kepada Allah. Namun, faktanya tangan indah ini digunakan untuk memegang minuman keras, memukul orang tidak berdosa, membunuh, mencuri, dan melakukan kemaksiatan kepada Allah. Astaghfirulahal adzim.

 

Kaki

Tanpa kaki kita sukar untuk melakukan aktivitas harian, dan tanpa kaki juga kita tidak mampu bergerak sesuka hati. Anugerah Allah ini adalah untuk kesenangan manusia melakukan ibadah kepadaNya namun telah disalahgunakan dengan melangkah ke tempat yang dilarang.

 

Adakah kita sadar apa yang kita lakukan dengan anggota tubuh badan kita?

Inikah cara kita mengucap syukur kepada Allah atas karunia yang diberikan kepada kita?

 

Ya Allah,
Ku menadah kedua belah tanganku untuk memohon kepadaMu, Ya Rabb!
Aku mohon Ya Allah supaya engkau memelihara hati-hati kami dan seluruh jasad kami daripada melakukan maksiat kepadaMu Ya Allah,
Kami adalah hambaMu yang kerdil lagi hina ya Allah,
Kami bertaubat kepadaMu dengan apa yang telah kami lakukan kepadaMu selama ini Ya Allah,
Dosa-dosa yang menggunung tinggi Ya Allah,
Engkaulah Yang Maha Pengampun,
Ampunilah dosa-dosa kami,
Kami mohon Ya Allah supaya Engkau pelihara kami daripada hasutan syaitan yang direjam,
Terimalah taubat kami ini Ya Allah.

 

Semoga kita sentiasa dipelihara dan dilindungi Allah.

 

*ditulis ulang dari iluvislam dengan beberapa perubahan

 

Author:

.: Even though there is no one understand, you still have Allaah. You still have places for sujood :.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s